Mcdonnell douglas dc-x: racheta reutilizabilă

Astăzi, tot mai multe companii spațiale sunt interesate de rochete cu aterizare verticală (și, prin urmare, reutilizabile) pentru a-și reduce costurile.

Dar care a fost prima rachetă de acest tip?

În această postare pe blog, vă vom prezenta prima rachetă reutilizabilă cu decolare verticală: racheta DC-X.

3, 2, 1… Decolare!?

Obiectivul programului Delta Clipper

Obiectivul ultimul al programului Delta Clipper a fost producția unui prototip vehicul navă spațială cu decolare verticală și aterizare verticală reutilizabilă într-o singură etapă care să poată zbura pe orbită. Programul a dezvoltat mai multe versiuni: DC-I (sau DC-Y), DC-X, DC-XA și DX-X2.

Motoarele DC trebuiau să utilizeze cât mai mult posibil tehnologia standard pentru reducerea costurilor și facilitarea producției.

Imaginea 1 și 2: prima decolare și aterizare. Credit: McDonnell Douglas.

O rachetă care a inspirat giganți spațiali

Delta Clipper Experimental, sau DC-X, ar fi putut constitui baza unei noi generații de nave spațiale. Într-adevăr, o serie de teste reușite în deșert la mijlocul anilor ’90 au dat naștere acestei promisiuni, făcând aluzie la viitoare misiuni pe orbita joasă a Pământului și chiar pe Lună?

Astăzi, companii de zboruri spațiale precum SpaceX și Blue Origin folosesc rachete bazate pe același concept de lansare și aterizare verticală inițiat de DC-X. Capacitatea de a reutiliza rachetele în acest mod, în loc să le prăbușească în ocean, promite să coboare costurile exponențial.

Dar în urmă cu aproape 25 de ani, acest vis al navelor spațiale reutilizabile părea foarte îndepărtat. DC-X, nava spațială futuristă a NASA, și-a încheiat viața într-o explozie pe rampa de lansare…

Începuturile McDonnell Douglas DC-X

DCD-X s-a născut într-o epocă axată pe explorarea spațială. Programul de navete spațiale al NASA efectuase zeci de zboruri de succes pe orbită, contribuind la realizarea unor proiecte precum Stația Spațială Internațională și telescopul spațial bble.

Dar navele aveau și dărăpături. Șapte membri ai echipajului au murit în 1986 când un sigiliu de pe naveta spațială Challenger a cedat. În plus, navetele nu au fost atât de reutilizabile pe cât se aștepta.

În căutarea unei opțiuni mai durabile, DC-X a început ca un proiect al Forțelor Aeriene ale SUA cu producătorul aerospațial lank” title=”McDonnell McDonnell Douglas.

Iată un scurt video care explică DC-X.

Până atunci, nicio navă spațială nu putea decola și apoi ateriza pe verticală. Noua rachetă testa tehnologii nemaivăzute până atunci pentru nave spațiale, iar inginerii au considerat că este un proiect interesant în care să fie implicați.

” Mă uit în urmă la această perioadă a carierei mele și o apreciez cu adevărat”, spune Dan Dumbacher, manager de proiect al programului DC-X între 1994 și 1996. “În lumea vehiculelor de lansare, făceam lucruri care, în general, nu erau permise”.

Dezvoltarea Delta Clipper Experimental (DC-X)

construcția primului prototip DC-X a început în 1991, iar inginerii au început testarea la White Sands Remote Test Range din New Mexico pe 18 august 1993. La primul său zbor, ambarcațiunea a zburat timp de puțin sub un minut, atingând o altitudine de 151 de picioare (aproximativ 46 de metri). În testele succesive, racheta a continuat să decoleze și să aterizeze aproape direct acolo unde a început zborul, îndeplinindu-și promisiunea.

Planurile pe termen lung ale NASA menționau utilizarea Delta Clipper X pentru călătorii regulate în spațiu. Agenția a declarat că racheta ar putea oferi o nouă rută low-cost. Și, conform unei estimări, prețul unui zbor la bordul navei spațiale nu ar fi mai scump decât o călătorie în jurul lumii cu pachebotul Queen Elizabeth 2.

A măsură ce programul a evoluat, o nouă versiune îmbunătățită a rachetei, denumită DC-XA, a început să fie testată la White Sands. În 1996, racheta a zburat de trei ori, atingând o înălțime de 10.000 de picioare (3048 de metri) într-un singur test!

Prețul de lansare al programului: 10 milioane de dolari 1991.

Finalul Douglas DC-XA

La 31 iulie 1996, a fost primul eșec. Coborârea rachetei s-a desfășurat fără probleme, dar, pe măsură ce se apropia de sol, o defecțiune a împiedicat desfășurarea unuia dintre cele patru picioare de aterizare. Fără acest stabilizator esențial, avionul nu putea ateriza corect. În sala de control, Dumbacher s-a gândit că sfârșitul DC-XA înseamnă sfârșitul carierei sale. Apoi a sunat telefonul. Dumbacher a fost felicitat de șeful său pentru o treabă bine făcută. Deși proiectul a ajuns la un final incendiar, acesta a fost în cele din urmă considerat un succes. Echipa dezvoltase și testase o întreagă tehnologie nouă de navă spațială.

” Unii oameni vor considera ultimul test drept un eșec”, a declarat Dumbacher. “Dintr-un punct de vedere, pot concepe asta. Din alt punct de vedere, ne-a permis să depășim limitele.”

Credit: McDonnell Douglas.

În mai puțin de două decenii, această tehnologie va duce la un nou tip de navă spațială bazată pe același concept de lansare și aterizare verticală ca DC-X.

Înlocuitorii lui DC-X

Rachetele reutilizabile sunt mai ieftine și oferă companiilor de lansare spațială posibilitatea de a lansa mai multe zboruri în timp mai scurt. Companii precum SpaceX și Blue Origin dezvoltă acest tip de lansatoare pentru a face posibilă explorarea spațială la costuri reduse și pentru a-și crește profitabilitatea.

SpaceX a lansat și reutilizat cu succes un număr de rachete și nave spațiale. Blue Origin, între timp, intenționează să trimită o misiune pe Lună în 2024 (cu NASA) cu rachete reutilizabile bazate pe New Shepard și New Glenn, două nave spațiale cu decolare și aterizare verticală.

SpaceX are planuri și mai ambițioase pentru racheta sa Starship. Elon Musk a declarat că dorește să ajungă cu ea pe Marte în 2024.

Acest tip de navă spațială, și altele asemănătoare, vor constitui probabil într-o zi baza următorului val de explorare spațială.?

Dumbacher și echipa DC-X poate că nu și-au dat seama atunci când și-au văzut racheta futuristă decolând în 1993, dar au început o nouă eră a cuceririi spațiului….

Mulțumesc că ați citit această postare pe blog despre prima rachetă reutilizabilă cu decolare și aterizare verticală.

Dacă sunteți interesat de cucerirea spațiului, vă încurajăm să vizitați magazinul nostru online.

Ne vedem curând la Le Petit Astronaute!

Descoperiți următorul nostru articol: viitorul sat lunar

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *